PLAN EEN VAKANTIEGESPREK IN
Plan het “ hoe was je vakantie? ” gesprek in
in de zomerse periode is de personele bezetting anders in verband met de vakantie. Koude- en warme overdracht van dossiers/projecten maakt dat de achterblijvende werknemers een grotere workload te verwerken krijgen. Stressoren als tijdsnood, onvoldoende kennis en hoge verwachtingen zorgen ervoor dat het werk anders ervaren gaat worden. Met verhoogde stress is diegene dan eindelijk aan zijn/haar vakantie toe. Heb je dit ooit zelf ervaren?
Tijdens de vakantie is er tijd om daarover na te denken. De stress te ervaren. Om tijdens een strandwandeling na te denken over wat je echt wil en wat je nu mist. Blijf ik of ga ik om mij heen kijken?
Dit zijn de momenten dat je jouw personeel, je belangrijkste kapitaal, dreigt kwijt te raken.
Plan een “hoe was je vakantie?” gesprek in tijdens de eerste week na terugkomst. En stel daarin, naast oprechte interesse, juist duidelijke vragen:
- Hoe ervaar je je functie momenteel?
- Hoe ervaar je het bedrijf momenteel?
- Wat wil je veranderen? Hoe ga jij dit organiseren?
- Welke ondersteunende rol mag het bedrijf daarbij spelen?
- Blijf jij bij ons of ben je aan het oriënteren op de arbeidsmarkt?
Uiteraard geeft elke leidinggevende een draai aan bovenstaande vragen maar aan het einde van het gesprek moet er duidelijkheid zijn. Want daarmee kun je als ondernemer op je continuïteit van je organisatie sturen. Winnaars hebben een plan, verliezers excuses (quote Marc Lammers)
Ik wens je een boeiend gesprek toe.