...AFSCHEID NEMEN BIJ ONTSLAG...
MANAGEMENT SUMMARY
Personeel is een cruciaal onderdeel van elk bedrijf. Er wordt veel geld en moeite gestoken in het vinden-boeien-houden van personeel. Bij het noodzakelijk afscheid nemen van personeel (reorganisatie, verschil van mening) ontstaat er een mogelijk onbalans. Een koud afscheid. Het bedrijf kan hierdoor reputatie- en/of imagoschade oplopen.
Aandacht geven aan het verzorgd afscheid nemen maakt de cirkel voor beide partijen rond. De ontslagen medewerker zal uitleg krijgen over de huidige én toekomstige situatie (kansen, vergroten zelfvertrouwen). Het bedrijf kan hiervoor ondersteuning inregelen via gespecialiseerde coaches. Dit is maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het DNA van de organisatie groeit in reputatie en/of imago
Vol trots vertelde Marcel over zijn werk. Hij had het bedrijf meegeholpen te groeien. Door hard te werken en opleidingen te volgen klom hij op in de ladder tot senior. Hij voelde zich de nestor van de afdeling. Zonder hem kon de afdeling niet verder. Zelfs op vakanties was hij bereikbaar. Zijn gezin was om zijn werk heen gevormd. Marcel droeg de verantwoordelijkheid zoals zijn vader hem dat had geleerd. Zijn ouders waren nog steeds trots op hem.
De aankondiging was daar. Het bedrijf moest gaan reorganiseren. Er was een sociaal plan. Marcel voelde geen gevaar voor zijn baan.
De koude mededeling dat hij ontslagen was kwam keihard bij Marcel binnen: ”jullie pakken mijn leven af”. Van het ene op het andere moment stond hij op straat zonder baan. Marcel was fysiek, mentaal en emotioneel niet meer in staat om te reageren. Zijn vragen kon hij niet meer stellen. In de dagen daaropvolgend kwam zijn onmacht eruit door boosheid en frustratie. Ik heb gefaald. “Hoe nu verder…?”
In mijn praktijk zijn dit regelmatig terugkerende verhalen. Deze ervaringen hebben voor ieder een eigen impact. Vanuit hun opvoeding, achtergrond, opleiding. De coping hierop is niet altijd helpend en wordt meegenomen in de toekomst. En dat wordt als een stagnerende ontwikkeling ervaren.
Als je wordt aangenomen bij een onderneming heten zij je welkom. “Je bent een van ons”. Je krijgt een plek binnen de afdeling waar je gaat werken. Regelmatig krijg je persoonlijke aandacht in de trant van “En voel je je al een beetje thuis?”. Of “Heb je het naar je zin?”. Na verloop van tijd ben je genesteld en voel je waardering, veiligheid en steun vanuit je werk.
Op het moment dat je afscheid gaat nemen van het bedrijf komt er een belangrijke fase. Wat is de reden van dit vertrek? Wil jij weg dan is het jouw keuze, moet je weg dan is dit de keuze van het bedrijf. Ook hierin zitten vele verschillende mate van emotionele levels. Bijvoorbeeld boosheid of opluchting. Maar het is duidelijk, je neemt afscheid.
De hamvraag is: Is dit afscheid net zo warm geregeld als het welkom heten? De reden van dit artikel laat zich dit al raden. Vaak schieten bedrijven hierin tekort. Met soms grote gevolgen.
Soms ontstaat daarbij een niet gewenst scenario…de sociale media wordt gebruikt als platform om het ongenoegen te uiten.
Het koude afscheid van de (boze) werknemer zorgt op zijn sociale media voor negatieve uitingen over het bedrijf/collega’s/werkwijze. Deze negatieve reclame wordt gedeeld of gelezen door oud-collega’s. Die hierover vragen gaan stellen binnen het bedrijf. Het gaat rommelen, er zit geen olie meer tussen de tandwielen.
Dit bericht wordt gelinkt aan het bedrijf en toekomstige werknemers lezen dit. Leveranciers en afnemers krijgen lucht van deze negatieve uitingen en zullen hier hun relatie op af kunnen stemmen. Reputatie- en imagoschade.
Het afscheid nemen voor de ontslagen medewerker is een life event. Gewoon doorgaan is dan ook geen optie. Terwijl dat veelal vanuit financiële noodzaak wel het geval is. Het rouwen krijgt daardoor geen tijd en aandacht. Dit gaat zich wreken in een volgende baan. Maar ook privé is de balans eruit door de instabiele emotionele – en mentale staat van het brein. De gevolgschade voor de persoon in kwestie kan grote gevolgen hebben.
Suggestie
Een coach kan in de ontslagprocedure als aanvulling op het HR werk ingezet worden. Een van de voordelen voor de betrokkenen hierin is dat de coach neutraal is en een beroepscode heeft. Dit sterkt het vertrouwen van de coachee om hiervan gebruik te maken.
Door gebruik te maken van wandelsessies met MyNextLevel mindcoaching kan de ontslagen medewerker zijn verhaal doen. Dit kan gaan over onderwerpen als inefficiënte copingstijl, het afkicken van werk, ontbreken van dag-/weekstructuur, geen inzicht hebben in eigen kwaliteiten en het niet kunnen opstarten van nieuwe initiatieven.
Het steunen in het positief ombuigen van deze onderwerpen maakt dat de coachee de situatie als een kans gaat zien. Het afscheid nemen wordt daardoor als warm en betrokken ervaren. Er zijn antwoorden op vragen gekomen. De cirkel is voor beide rond.